پنجشنبه, 2 شهریور 1396 - 01:44 ق.ظ
وب سایت غیر رسمی هواداران باران کوثری
به‌روز شده در : پنجشنبه, 13 آبان 1395 - 04:49 ب.ظ

باران کوثری: تا زمانی که شخصی مجبور نباشد، مهاجرت نخواهد کرد

نويسنده : گروه تحریریه دوشنبه, 10 مهر 1391 9 نظر [ 1292 ] بازدید
0
0
0

باران کوثری: تا زمانی که شخصی مجبور نباشد، مهاجرت نخواهد کرد

فرهنگسرای رسانه در بیست و یکمین نشست اتاق رسانه سینمای ایران فیلم «بغض» به کارگردانی رضا در میشیان را مورد نقد و بررسی قرار داد.   به گزارش اکترس باران و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، نشس... 0 out of 5 based on 0 ratings.
» صفحه نخست » اخبار باران کوثری
A-
A+
ارسال برای دوستان
چاپ
کد خبر : 1830http://www.actressbaran.com/index/post_1830/ : لینک خبر
باران کوثری: تا زمانی که شخصی مجبور نباشد، مهاجرت نخواهد کرد

فرهنگسرای رسانه در بیست و یکمین نشست اتاق رسانه سینمای ایران فیلم «بغض» به کارگردانی رضا در میشیان را مورد نقد و بررسی قرار داد.   به گزارش اکترس باران و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، نشس...


فرهنگسرای رسانه در بیست و یکمین نشست "اتاق رسانه سینمای ایران" فیلم «بغض» به کارگردانی رضا در میشیان را مورد نقد و بررسی قرار داد.


 


به گزارش اکترس باران و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، نشست فیلم «بغض» روز یکشنبه 9مهر با حضور رضا درميشيان (كارگردان)، غلامرضا موسوي (تهيه‌كننده)، حبيب رضايي(بازیگردان)، باران كوثري و مهران احمدي (بازيگر)، تورج اصلاني (مدير فيلمبرداري)،‌ هايده صفي ياري(تدوينگر)، خسرو نقيبي (منتقد) و با اجراي عليرضا پورصباغ در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.



 


در ابتدای جلسه غلامرضا موسوي با اشاره به اينكه تامين مالي از منبعي براي فيلم «بغض» امكان‌پذير نشد، گفت: تسهيلات وام در دنيا براي هنرمندان و فيلمسازان با دردسرهاي بسيار كمتر وجود دارد اما در ايران چنين امكاني وجود ندارد و اگر هم باشد براي بخش خصوصي به صرفه نخواهد بود. در اين خصوص ما فيلمنامه «بغض» را به مركز سينماي گسترش و مستند فرستاديم اما با مشكلاتي روبرو شديم كه همه فيلم‌ها در ايران براي ساخت فيلم خود مواجه مي‌شوند. به نظر من مجموعه ای مانند مركز گسترش سینمای  مستند و تجربی  آنچنان که باید به فیلمهایی همچون «بغض» كمك نمی کند در حالیکه این امر وظیفه اصلی این مرکز است، و در هر حال هيچ كمكي از سوي هيچ سازماني براي ساخت فيلم «بغض» صورت نگرفت و فقط موهبت‌هاي خداوند كمك حال اين پروژه بود.


 


رضا درميشيان در ادامه به پرسش پورصباغ مجري اين جلسه مبني بر اينكه در اين فيلم نگاه راديكال به پديده مهاجرت وجود دارد، گفت: سعي نكردم چيزي را در فيلم «بغض» نكوهش يا مدح كنم. نسل الان موقعيتي دارد كه بايد به آن مي‌پرداختم و در اين فيلم واقعيت‌گرايي را در پيش گرفتم.


 


درميشيان در رابطه با مقوله سردرگمي در اين فيلم، گفت: در اين فيلم نمي‌خواستيم به نتيجه خاصي برسيم، در واقع فقط هدفمان نشان دادن معظلات و مشکلات بود. در اين رابطه از مسوولين مي‌خواهم كه فيلم را ببينند و براي نسلي كه در بلاتكليفي دست‌وپا مي‌زنند چاره‌اي بينديشند.
حبيب رضايي بازیگردان فیلم «بغض» در رابطه با موضوع فيلم اظهار داشت: مهاجرت در طبيعت هم وجود دارد كه به علت تغيير آب‌و‌هوا و به خطر افتادن محيط زيست موجوداتي مجبور مي‌شوند نقل مكان كنند.


 


در ادامه نشست باران كوثري بازیگر فیلم «بغض» در خصوص تقسيم جهان غرب و شرق و تلقي غربي‌ها از افراد به عنوان عدد و رقم، با اشاره به اينكه تقسيم جهان غرب و شرق را قبول ندارد، گفت: تا زماني كه فردي مجبور نباشد مهاجرت نمي‌كند. در حقيقت بايد به هدف و برنامه افراد مهاجر هم توجه كرد؛ كمااينكه خيلي از افراد از ايران رفتند، در خارج از كشور تحصيل كردند، سپس به كشورمان برگشتند و خدمت مي‌كنند. بنابراين هيچ جاي جهان نمي‌تواند آدم‌ها را تبديل به عدد و رقم كند.


 


كوثري با اشاره به اينكه «بغض» در رابطه با مسايل دو جوان سرگردان است، گفت: اين دو جوان در ايران هم مي‌توانند غريب و نامتجانس با محيط خود باشند. بنابراين فرقي نمي‌كند اين دو شخصيت كجا زندگي كنند. در كل شرايطشان به ‌گونه‌اي است كه انگار براي زندگي ساخته نشده‌اند تا خوشبخت باشند.


 


اين بازيگر همچنين در رابطه با فيلمنامه «بغض»، گفت: در ابتدا اين فيلم قرار بود در ايران ساخته شود و در قصه اوليه بحث مهاجرت در آن موضوعيت نداشت اما در طي مراحل بعدي رضا درميشيان بسيار تيزهوشيانه بحث مهاجرت را در اين فيلم وارد كرد و آن را به نقطه قوت فيلم تبديل كرد.
مهران احمدي از دیگر بازیگران این فیلم نیز در رابطه با موضوع و كليت فيلم «بغض»، گفت: بين بودن و رفتن و همچنين بلاتكليفي ناشي از عدم امنيت اجتماعي، خصوصي و شغلي ماهيت فيلم «بغض» را تشكيل مي‌دهند.


 


تورج اصلاني مدیر فیلمبداری فیلم «بغض» در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه من حرف‌هايم را با تصاوير نشات گرفته از ذهن كارگردان مي‌زنم، گفت: همانطور كه حبيب رضايي به جبر در مهاجرت اشاره كرد، معتقدم كه در جوامع ما اين موضوع تبديل به مبارزه سياسي مي‌شود در حالي كه هر كس بايد حال‌و‌هواي مناسب خود را در جغرافياي خاكي پيدا كند و نبايد به او برچسب بزنيم بلكه بايد از نظر جامعه‌شناسانه اين مسأله آسيب‌شناسي شود. به خاطر اينكه يك جبري براي اين مسأله وجود دارد كه در اين فيلم هم به آن پرداخته شده است. در كل عصيان در فيلم وجود دارد نسلي كه نمي‌داند به كجا تعلق دارد و اين مسأله بسيار تلخ است.


 


همچنین تورج اصلاني در رابطه با عنوان كردن خداحافظي خود از عرصه سينما، با اشاره به اينكه خداحافظي‌ام از سينما به معناي رفتن هميشگي نبوده است، تصريح كرد: اين كم شدن فعاليتم در اين عرصه بستگي به مسايلي دارد از جمله اينكه من دنبال انگيزه‌ام در سينماي ايران هستم و اگر فيلمي به انگيزه‌هايم جواب بدهد و به تجارب من در اين عرصه بيفزايد بازهم كار خواهم كرد. در غير اينصورت، فضا را به جواناني مي‌سپارم كه اين عرصه را تجربه نكردند و خواهان آن هستند. البته در اين ميان كاهش كيفيت فيلم‌ها به كمبود بودجه تهيه‌كنندگان هم برمي‌گردد كه نمي‌توانند امكانات بهتري دراختيار فيلم قرار دهند تا از لحاظ فيلمبرداري و فني سطح استانداري را در سينماي ايران داشته باشيم.


 


هايده صفي‌ياري تدوين‌گر فیلم بغض، با بيان اينكه اگر بخواهيم از موضوع مطرح شده در اين فيلم فقط به اين نتيجه برسيم مبني بر اينكه مهاجرت مقوله بدي است، فقط به معلول پرداخته ايم و از علت غافل شده‌ايم، اظهار داشت: حرف «بغض» چيز ديگري است از جمله اينكه جوان‌هايي را نشان مي‌دهد كه اميدي به آينده ندارند و اضطراب دلشان را فراگرفته است. در واقع اين جوان‌ها با چه اميدي مي‌توانند زندگي كنند، اين مسأله‌اي است كه در «بغض» به آن پرداخته شده است.


 


در ادامه خسرو نقيبی با اشاره به اینکه بحث اصلی فیلم مهاجرت نیست، گفت: رضا درميشيان در فيلم اولش ـ «بغض» ـ به پختگي و نگاهي رسيده و بحثي را مطرح مي‌كند كه غير از مقوله مهاجرت است، بنابراين مي‌توان گفت؛ اين فيلم از چندين لايه تشكيل شده است و نگاه درستي هم به ماجراي مذكور دارد. در واقع قصه اين فيلم بر اساس حكمتي به خارج از كشور منتقل شده و اين مفاهيم، مقوله‌اي از جمله مهاجرت را چند برابر كرده است.


 


نقيبی با اشاره به اينكه شرايط اجتماعي باعث مهاجرت اين دوجوان قصه مي‌شود نه چيزهايي از جمله دين و مذهب و غيره، گفت: بسياري از افراد مهاجرت مي‌كنند و مي‌توانند با داشتن امكانات و برنامه‌ريزي قبلي در مكان جديد زندگي متناسبي داشته باشند اما اين دو جوان قصه شرايط بخصوصي دارند.


 


نقيبی با بيان اينكه فيلم «بغض» تصويري شبيه فيلم‌هاي آخر دهه 40 از جمله سينماي نادري را تداعي مي‌كند كه در آن فيلم‌ها به تنگناي معاصر پرداخته شده است، گفت: بايد اذعان كرد كه درميشيان به افت و خيز قصه‌اش كاملا واقف است در غير اينصورت ممكن بود فيلم از ريتم خاص خود خارج شود.
اين منتقد سينما با اشاره به تدابير درميشيان در تبديل فيلمنامه از نوع خطي به مدرن، گفت: فيلمنامه در حد پرداخت رئاليستي براي اين موضوع كافي نيست. بنابراين وي قوانين مختص فيلمنامه سينما را رعايت مي‌كند. همچنين درميشيان از كنار جذابيت‌هاي توريستي شهر استانبول عبور مي‌‌كند و بيشتر جا ماندن بچه‌ها را از زندگي به تصوير مي‌كشد.


 


بیست و یکمین نشست "اتاق رسانه سینمای ایران" با اهدا لوح تقدیر و امضا لوح یادمان هنرمندان پایان یافت.


 


شما می توانید با مراجعه به لینک روبرو، گزارش تصویری این نشست را مشاهده نمایید: کلیک کنید

  • United States ناشناس :
    گزارش
    پاسخ
    0
    0
    سه شنبه, 11 مهر 1391 - 04:23 ق.ظ
    ناشناس

    سلام سردبیر. دلیل خاصی داشت که نشست رو از قبل اطلاع رسانی نکردید؟

  • United States ناشناس :
    گزارش
    پاسخ
    0
    0
    سه شنبه, 11 مهر 1391 - 04:54 ق.ظ
    ناشناس

    درگیر بودم متاسفانه، دسترسی به اینترنت نداشتم

  • United States ناشناس :
    گزارش
    پاسخ
    0
    0
    جمعه, 14 مهر 1391 - 12:34 ب.ظ
    ناشناس

    سلام.باید بره از ایران

  • United States ناشناس :
    گزارش
    پاسخ
    0
    0
    جمعه, 14 مهر 1391 - 07:06 ب.ظ
    ناشناس

    با سلام در مورد مهاجرت ما واقعا خانم کارگردانی که در سینمای اروپا تحصیلات اکادمیک داشته باشند کم داریم خانم تسلیمی رفتند برای تحصیل اما متاسفانه بر نگشتند. خانم ملک نصر هم 4 صباحی اومدند و کم رنگ شد فعالیتشون. گاهی کمی فاصله گرفتن از جو سنگین و بیشتر صحه گذاشتن برای دوره های اکادمیک واسه خانمای بازیگر جوان هم فراغ خیال است از قیل و قال موجود فعلی !و هم پر کردن سبد معلومات ایشان.

ارسال نظر جدید
ورود به حساب کاربری
:: در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی کاربر لطفا مدیران را اطلاع دهید .
:: استفاده از کلمات رکيک، توهين به سايرين و استفاده از حروف انگليسی در نظرات مجاز نمي باشد !
:: در صورت استفاده از کلمات رکیک و گزارش آن توسط کاربران دسترسی شما به سایت قطع خواهد شد !
کد امنیتی بازنگری تصویر
لطفا متن تصویر رو به روی کد امنیتی را در فیلد کد امنیتی وارد نمایید .